De smartphone is hot… maar de koffie net iets hotter

Wij koffiegekken en thuisbarista’s wisten het natuurlijk al lang maar Versuni publiceert een rapport op basis van internationaal onderzoek dat inzichten verschaft over het koffiegebruik. Wat blijkt? Koffiedrinken (51%) blijkt in Nederland één van de belangrijkste ochtendrituelen. En komt aardig in de buurt om surfen op de smartphone (66%) te onttronen.

Het onderzoeksrapport is gebaseerd op de antwoorden van 16.315 consumenten uit tien landen en geeft de gebruiken en trends in verschillende generaties en regio’s in ons land weer.

Een onwrikbaar ochtendritueel

Naast scrollen op de smartphone is niks zo onveranderlijk als een kopje koffie in de ochtend. Hoewel wereldwijd 60% van de consumenten ’s ochtends vooral de telefoon openklapt, consumeert meer dan de helft (53%) graag eerst hun kopje koffie. ​ Voor Nederland liggen die cijfers in lijn met het globale percentage. Koffiedrinken blijft voor 51% een terugkerend ochtendritueel terwijl 66% van de Nederlanders ’s morgens nog steeds eerst op de smartphone loert. Bij Haarlemmers is deze constatering het meest uitgesproken.

We zijn geen vroege vogels

In de Verenigde Staten consumeren ze hun koffie het liefst voor 7 uur in de ochtend (28%). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zien we eenzelfde trend, maar in Nederland daalt dat percentage naar 18%. ​ Het merendeel van de Nederlanders (21,5%) drinkt het liefst hun koffie tussen 7 en 8 uur. Qua regio’s zien we in ons land grote verschillen. Zo drinkt maar liefst 29% van de Flevolanders een koffie tussen 7 en 8 uur. Een groot verschil met inwoners van Maastricht en Overijssel die net geen 15% halen.

Sssssst… de anderen slapen nog

’s Morgens een koffietje drinken terwijl de rest van het huishouden nog slaapt, is een dagelijkse gewoonte bij bijna een op de drie ondervraagden (36%). Nederlanders doen hierbij niet onder voor de rest van de wereld, meer dan 48% die z’n eerste koffie drinkt voor de anderen ontwaken. Den Haag is hierin koploper met 60%. ​

“Dankzij de innovatieve Silent Brew technologie van onze Latte GO 3000 series,” zo vertelt Wouter Wisse, Marketing Manager Philips Coffee, “kunnen consumenten genieten van een heerlijk kopje koffie, terwijl de rest zalig verder slaapt. De toonaangevende SilentBrew-technologie maakt gebruik van geluidsisolatie en stil malen voor een aangename koffiezetervaring zonder lawaai.”

Liever koffie dan alcohol

Het onderzoek toont aan dat bijna een kwart van de bevolking wereldwijd liever zou stoppen met het drinken van alcohol dan hun ochtendkoffie op te geven. 21% van de Nederlanders zijn het met die stelling eens, wat dus in lijn ligt met de globale trend. Dit geldt met name voor de leeftijdsgroep van 35-44 jaar (24%). Bij oudere leeftijdsgroepen (55-plussers) daalt het cijfer naar 17%.

Cappuccino voor iedereen, ijskoffie voor de Nederlanders

Cappuccino blijft wereldwijd indruk maken op de eerste plaats als meest populaire koffiedrank, zo’n 25% van de ondervraagden kiest voor deze variant. 28% van de Nederlanders duiden deze koffievariant aan als hun favoriet en daarmee ligt ons land boven het wereldwijde gemiddelde. Latte macchiato blijft de tweede favoriet, maar dat is niet zo voor Nederland, daar zijn het vooral ijskoffie (19%) en zwarte koffie (18%) die na cappucino het meeste worden gedronken, gevolgd door latte (12%) en americano (10%).

 IJskoffie is aan een opmars bezig. In Nederland stoot ijskoffie (19%) de latte (12%) van de tweede plaats. Opvallend is dat in de Benelux vooral jongeren tussen 16 en 24 jaar (23%) dat percentage naar boven trekken. In de categorie van 55-plussers haalt ijskoffie zelfs nog geen 1%.

In Nederland staat latte op de vierde plaats met 12% en espresso slechts op de 5de plaats met 5%. Friezen (24%) hebben een duidelijke voorkeur voor latte, Limburgers (13%) zijn dan weer fan van het kleine, oppeppende cafeïneshotje.

Alternatieven voor melk

Wereldwijd zijn jongere consumenten meer geneigd om een plantaardig alternatief voor koemelk te gebruiken, waarbij amandelmelk (18%) de voorkeur heeft. Hoe zuidelijker, hoe minder er wordt gezocht naar alternatieven voor koemelk. In het oosten en zuiden van Nederland gaat het respectievelijk om 49% en 46%. In hoofdstad Amsterdam zien we een alternatiever patroon dat duidelijk afwijkt van de andere regio’s in het land. Zo gaat slechts 29% nooit op zoek naar een alternatief voor koemelk.

#coffeetok

Een kwart van de respondenten vindt inspiratie voor koffie op sociale media. Drie op de tien (30%) respondenten van 16-24 jaar vindt dit op TikTok. , en dan vooral in Haarlem. In de Benelux loopt dat percentage zelfs op tot 37%.

Hoe ouder, hoe vroeger en hoe experimenteler

Het onderzoek legt ook de verschillen tussen generaties bloot. Hoe ouder we worden, hoe meer onze koffie een vroege aangelegenheid wordt, en hoe meer we geneigd zijn te experimenteren.

Verschillende manieren van drinken
​Terwijl consumenten van boven de 55 jaar de voorkeur geven aan zwarte koffie zonder melk (19%), is latte de koffie bij uitstek voor de jongere generaties (28% van de 16 tot 24-jarigen). Jongere gebruikers zijn ook meer geneigd om een ander smaakje of een alternatief voor koemelk aan hun dagelijkse koffie toe te voegen.

Verschillende momenten
Hoe ouder we worden, hoe vroeger we koffiezetten. 27% van de consumenten ouder dan 45 jaar drinkt zijn eerste koffie vóór 7.00 uur, terwijl dit voor slechts 15% van de jongere generatie (16-24 jaar) geldt. Bij ruim twee keer zoveel (34%) respondenten van 55+ is koffie het eerste waar ze aan denken als ze wakker worden (14% voor 16 tot 24-jarigen). De oudste consumenten drinken ook vaker altijd koffie voordat ze ontbijten (38%).

Internationale koffietrends

Trend 1: Altijd dezelfde mok

Wereldwijd wordt geëxperimenteerd om het beste brouwsel te krijgen, en het maakt allemaal deel uit van een aantal eigenaardige gewoonten die koffiedrinkers in de loop der jaren hebben ontwikkeld. Helemaal bovenaan die koffierituelen staat het grijpen naar dezelfde mok voor elk kopje koffie. Ruim een derde (37%) doet dit, waaronder 26% van de consumenten in Nederland. Deze neiging lijkt ook te groeien naarmate we ouder worden. Vooral onder vrouwen.

Trend 2: Koffierecepten

Er lijkt ook geen einde te komen aan onze koffie-creativiteit. Ongeveer een op de acht (12%) bedenkt nieuwe koffierecepten.

Trend 3: IJskoffie

IJskoffie (36%) is wereldwijd de favoriete manier van koffie drinken, gevolgd door het toevoegen van melk uit een melkopschuimer (33%). Een kwart (24%) voegt chocoladesmaak of poeder toe aan hun koffie, en 18% kiest voor een scheutje gearomatiseerde siroop, zoals karamel.